Reglement Snelschaaktoernooi Caïssa Rijen       

  1. Er worden 7 rondes gespeeld volgens Zwitsers systeem, met gebruikmaking van het computerprogramma VEGA.
  2. Er wordt gespeeld volgens de FIDE-regels voor snelschaak.
  3. De zwart-speler beslist aan welke kant van het bord de klok wordt geplaatst.
  4. Iedere ronde vangen alle partijen op hetzelfde tijdstip aan. De wedstrijdleider geeft het sein.
  5. De klok wordt bediend met dezelfde hand als waarmee de stukken worden verplaatst.
  6. Iedere speler dient al zijn zetten uit te voren binnen 10 minuten op zijn klok.
  7. Aanraken is zetten, los gelaten is gezet.
  8. In geval van ongelijk aantal deelnemers gaat de winst naar degene die uit de boot valt.
  9. De partij is gewonnen door de speler
    1. die de koning van de tegenpartij mat gezet heeft.
    2. wiens tegenstander verklaart dat hij opgeeft.
    3. indien de vlag van de tegenstander het eerst valt, tenzij 10.3 of 10.6 van dit Reglement aan de orde is.
    4. wiens tegenstander een onreglementaire zet doet (inclusief een zet waarmee het schaak van zijn koning niet wordt opgeheven of waardoor zijn koning schaak komt te staan), mits hij de winst opeist alvórens zelf een stuk aan te raken.
    5. Onreglementaire zetten die door beide spelers onopgemerkt blijven kunnen achteraf niet gecorrigeerd worden; evenmin kunnen deze leiden tot het achteraf opeisen van de winst.
  10. De partij is remise
    1. indien de koning pat is gezet.
    2. wanneer beide spelers dit tijdens de partij overeenkomen.
    3. als de vlag van een speler valt na het vallen van de vlag van de tegenstander zonder dat de winst was opgeëist.
    4. indien een speler wiens vlag nog niet gevallen is aantoont dat hij eeuwig schaak kan geven, of indien een speler wiens vlag nog niet gevallen is aantoont dat herhaling van zetten kan worden afgedwongen.
    5. als beide spelers onvoldoende materiaal hebben voor een mogelijk mat (alleen bij koning tegen koning, koning en loper tegen koning, koning en paard tegen koning, koning en loper tegen koning en loper met lopers op diagonalen van dezelfde kleur.
    6. als een speler onvoldoende materiaal heeft voor een mogelijk mat zoals beschreven in 10.5 en de vlag van zijn tegenstander het eerst valt.
  11. Direct na afloop van de partij zetten de spelers de stukken klaar voor de volgende ronde.
  12. De uitslag wordt doorgegeven aan de wedstrijdleider zodra diens eigen partij voorbij is.
  13. Bediening van de laptop gebeurt uitsluitend door de wedstrijdleiding.
  14. VEGA regelt speelschema en beslist bij gelijk eindigen successievelijk op basis van:
    1. Sonneborn-Berger
    2. Uitslag onderlinge partij(en), voor zover van toepassing
    3. Aantal gewonnen partijen
    4. Aantal partijen gespeeld met zwart (niet-gespeelde partij ten gevolge van oneven aantal deelnemers wordt beschouwd als gespeeld met wit)
    5. Buchholz cut 1 (op basis van weerstandspunten)
  15. In situaties en problemen waarin dit Reglement niet voorziet beslist de wedstrijdleiding.